Tuesday 17 September 2013

Nikmat Air Masak..

Masa kecik-kecik dulu, memang payah nak minum air masak. Dah menginjak dewasa ni, baru terbuka hati ni untuk minum air masak banyak. Seorang kenalan jarang atau sukar untuk menelan air yang tak berwarna ni. Sekarang ni, setiap 2 hari kena dapatkan rawatan kat hospital untuk Dialisis. Kalau tak silap saya, waktu itu beliau berumur 35 tahun. Muda kan? Berikut hasil dapatan saya kenapa kita perlu minum air masak ni :

<< Untuk keseimbangan suhu badan. Individu yang kurang air dalam tubuhnya mempunyai suhu badan yang lebih tingggi

<< Untuk meningkatkan metabolisme badan. Apabila badan kita mengandungi cukup air, saluran darah kita akan lancar. Jangan percaya kepada metos bahawa air boleh menggemukkan. Kalau anda pergi jumpe doktor dan kata air masak boleh menggemukkan, mesti doktor tu senyum sampai ke telinga

<< Biasanya, air masak lebih bersifat alkali. Ia boleh menyeimbangkan ph dalam badan kerana makanan yang kita makan lebih bersifat asid. 

<<  Yang bestnya tentang air masak ni, kalau order air kosong kat kedai mamak, kena bayar RM0.20 jer. Air lain semua above RM0.50 ( teh o panas cawan dekat Tumpat Kelantan)

<< Umum mengetahui, dalam semua  badan manusia mempunyai sel kanser. Yang membezakannya, samada sel itu aktif atau tidak. Air masak boleh melambatkan sel- sel kanser aktif terutamanya bagi kanser payudara, pundi kencing dan usus.

<< Air masak juga boleh mengenyangkan jika kita mengambilnya dalam kuantiti yang banyak. Bagi yang ingin menurunkan berat badan, amalkan  8 gelas sehari atau lebih air masak kerana ia tidak mempunyai sebarang lemak dan bebas kolestrol.

<< Mesti ramai wanita-wanita suka part ni. Dengan mengamalkan air masak yang mencukupi, kulit anda akan lambat mengalami kedutan. Almaklumlah, usia semakin meningkat, makin banyak pulak krim yang perlu. Krim pelindung matahari, tumit kaki, gelap bawah mata dan dll



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...